Primele linii de cale ferata de pe teritoriul Romaniei
Inceputul secolului al XIX-lea marcheaza nasterea caii ferate, adevarata aventura tehnica feroviara schimband viata si conditiile existentiale ale locuitorilor planetei. 15 septembrie 1830, se deschidea in Anglia prima cale ferata din lume, intre Liverpool si Manchester. Primul tren din lume tras de o locomotiva cu aburi a aparut in 1825, pe aceasta cale ferata, transportand calatori intre Liverpool si Manchester. Mai tarziu, in 1829, un inginer englez a construit prima sa locomotiva - numita Racheta - care se deplasa cu o viteza maxima de 47 de kilometri pe ora. La 27 octombrie 1831 linia a fost vizitata de tanarul bursier roman Petrache Poenaru, care, in raportul sau oficial, spunea printre altele: "Am facut aceasta calatorie cu un nou mijloc de transport, care este una din minunile industriei secolului. Douazeci de trasuri legate unele de altele, incarcate cu 240 de persoane sunt trase deodata de o singura masina cu aburi..." A fost primul roman care a calatorit cu trenul . “
Prima cale ferată construită pe teritoriul Romaniei: "Linia cărbunarilor" - Oraviţa – Baziaş . La 31 octombrie 1846 Cancelaria de la Viena aproba planul de construire a unei căi ferate cu tracţiune cabalină, care să transporte cărbunele de la Anina la Oraviţa . Da şi construcţia fără întârziere a unei căi ferate normale de la Oraviţa pâna în portul Baziaş de la Dunare.
La 20 august 1854 s-a inaugurat linia Oraviţa-Baziaş, în lungime de 62,5 km, numai pentru transportul cărbunelui, aceasta fiind prima cale ferată construită pe teritoriul de astazi al României. Prima linie din lume construita pentru transportul mărfurilor a fost in Anglia, "linia carbunelui": Stokton-Darlington (1825), pentru ca în România, prima cale ferată pentru transportul mărfurilor să fie tot o "linie a carbunelui": Oraviţa-Baziaş.
Din 2005 apare şi prima societate privată, destinată transportului feroviar public de persoane, Regio Trans. Aceata oferă o alternativă la transportul de stat şi în plus acoperă unele zone din care CFR s-a retras (de exemplu ruta Reşiţa-Timişoara).
Reţeaua feroviară CFR :
Infrastructura feroviară publică prezintă urmatoarele caracteristici generale:
-lungime reţelei (km) - 11.380
-lungimea liniilor de exploatare electrificate (km) - 3.971
-lungime totală a liniilor de cale ferată (km) - 22.247
-lungime totală a liniilor electrificate (km) - 8.585
-densitate reţea (km/1000 km²) - 48
-linii duble (%) - 23
-linii electrificate (%) - 42
-garăstaţii de cale ferată (număr) - 1.419
-triaje de cale ferată (număr) - 21
-aparate de cale (număr) - 34.000
-poduri (număr) - 4.236
-podeţe (număr) - 14.531
-tuneluri (număr/km) - 211/63
vineri, 26 martie 2010
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu